 نکات مثبت و منفی بازار ارز جهانی چیست؟
1 )برای پاسخ به سوال فوق، سواالت ذیل جهت دریافت اطالعات مناسب از خبرگان طراحی گردید:
2 )استفاده از ساز و کار فارکس چه پیامدهای اقتصادی در بر داشته است؟ این بازار در ایران چه
پیامدهایی داشته است؟
3 )خرید و فروش صوری ارز در فارکس چه پیامدهای اقتصادی در برخواهد داشت؟
2 )فلسفه ی وجود فارکس در سطح خرد چیست؟
1 )آیا استفاده از واژه ی سرمایه گذاری در فارکس تعبیر مناسبی است؟ علت آن چیست؟
1 )فارکس چگونه وارد ایران شد؟
1 )علت ممنوعیت فارکس در ایران چه بود؟
به نظر شما امکان استفاده از ساز و کارهای فارکس جهت ساماندهی بازار ارز و همچنین ایجاد
ابزارهای ارزی جهت کاهش ریسک صادرکنندگان و واردکنندگان وجود دارد؟
الزم به ذکر است استراتژی مصاحبه ی محقق، مصاحبه ی باز و به نوعی گفت و گوی هدف دار
با محوریت سواالت فوق بوده است. دلیل این امر آن بود که بتوان اطالعات بیشتری را در جهت
رسیدن به هدف آسیب شناسی فارکس کسب نمود.
با توجه به مصاحبهی انجام شده، حوزههای محوری که خبرگان بازار ارز به آنها اشاره کردند،
استخراج گردید. تاثیرات مثبت و منفی فارکس در حوزههای مورد نظر ایشان به شرح ذیل قرار گرفت:
1 )حوزهی اقتصادی
2 )حوزهی ایران
3 )حوزهی اجتماعی
2 )حوزهی سیاسی
با توجه به حوزههای فوق و تقسیم بدنی ارائه شده در جدولهای فوق، صفحهی تجزیه و تحلیل مقوله های نهایی حاصل از فرآیند کدگذاری انجام شده ارائه می گردد.تجزیه و تحلیل مقوله های استخراج شده از مصاحبههای انجام شده همانگونه که در جدول نهایی کدهای اصلی استخراج شده از مصاحبه، مشاهده می شود، مصاحبه شوندگان در چهار حوزه ی محوری، نظرات خود راجع به پیامدهای فارکس و نقاط قوت و ضعف آنرا بیان داشته اند که در ادامه مقوله های مرتبط به هر حوزه به ترتیب اهمیت ایراد می گردد.تجزیه و تحلیل مقولهی استخراج شده از حوزهی اقتصادی مهمترین محوری که مصاحبه شوندگان به آن شاره داشته اند، تاثیر فارکس در حوزه ی اقتصاد بوده است. به طور کلی می توان این کدها را در دودسته ی کلی مضرات اقتصادی و فواید اقتصادی قرار داد.
الف( نقاط مثبت فارکس اثرات مثبت فارکس در حوزه ی اقتصاد این است که به دنبال تسهیل مبادالت تجاری و پوشش ریسک تجار می باشد. به همین دلیل ابزاری در آن ارائه شده است که با استفاده از آن بتوان از نوسانات نرخ ارز بهره برده و به این ترتیب عالوه بر این که بازار سعی در نشان دادن قیمت هر ارز دربرابر ارزی دیگر دارد، بتواند ریسک حاصل از نوسانات نرخ ارز را نیز کاهش دهد. برای دستیابی به این هدف، همواره بازار به دنبال افزایش شرکت کنندگان بوده تا بتواند بازدهی باالتری را کسب کند و بیشتر به سمت مفهوم بازار کامل حرکت نماید. در این بین، بازار ارزی که در جهان پس از شکست نظام برتن وودز از قاعده ی خاصی پیروی نمی کرد، کم کم برای نیل به اهداف خود، تحت نظارت قرار گرفت. باید توجه داشت که مزایای مذکور همگی مورد استفاده ی فعاالن واقعی اقتصاد دنیا می باشد. در واقع این افراد هستند که می توانند به راحتی مبادالت خود را از طریق فارکس انجام داده و هزینه ی ناشی از ریسک مربوط به نوسانات نرخ ارز را کاهش دهند. همچنین می توانند خدمات و کالاهای مورد نیاز خود را از طریق این بازار در سراسر جهان، ارزش گذاری کنند.
ب(نقاط منفی فارکس در کنار نقاط مثبت، این بازار نقاط ضعفی نیز در حوزه ی اقتصادی به همراه داشته است. مهمترین آنها این است که به دلیل ایجاد فرصت استفاده از نوسانات نرخ ارز، امکان فعالیت های داللی و واسطه ای را افزایش داده است. این امر به نوبه ی خود باعث شده است تا حجم معامالت سوری افزایش یافته، در نتیجه تغییر سرمایه های ارزی را غیر واقعی نموده و سرمایه ها را از مسیر اقتصاد واقعی منحرف نماید. همچنین حجم باالی اطالعات موجود در بازار و تعداد زیاد شاخص هایی که بر تغییرات رخ ارز در فارکس اثرگذار می باشد، باعث شده است تا بازار برای همه ی شرکت کنندگان قابل پیش بینی نبوده و تنها موسسات مالی و بانک های بزرگ هستند که می توانند از رانت اطالعاتی خود بهره و استفاده مناسب از بازار را ببرند. این امر در سطح بازار خرد با توجه به دانش اندک فعاالن آن، موجب باال رفتن امکان سواستفاده از آن ها و افزایش امکان کالهبرداری می گردد. بخش عمدهی موارد مذکور، مربوط به بازار مارجینی، خصوصا معامله گران خرد که دانش اندکی از فارکس دارند،می باشد.

اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp